Det prisbelönta konceptet som har skapat en trygg och meningsfull sommar för barn och ungdomar i 8 år.
2012 års PISA-rapport visade att svenska ungdomar låg långt efter i sin läsförståelse, särskilt i mångkulturella områden. Frågan som dök upp var “hur kan vi inspirera unga att läsa mer”? Vi slog ihop oss med Bonnierförlagen och SBBF (Svenska Basketbollförbundet) och skapade SummerHoops, en unik kombination av basket och läsning. Sedan starten har SummerHoops utvecklats och är idag en gemenskap för inkludering och hälsa. Genom att ta med lokala förebilder skapar vi en trygg plattform för barn och ungdomar att skapa nya värdefulla relationer och minnen.
Under åren har tusentals barn och ungdomar besökt SummerHoops. Kyrkan och moskén har utmanat varandra på basketplanen och polis och brandkår har umgåtts med ungdomarna på en neutral plattform. I Kista minskade antalet anmälda brott och skadeståndsanmälningar med 27 % och i Biskopsgården med 46 %, jämfört med tidigare somrar. Nationella och lokala medier har rapporterat om SummerHoops på TV, radio och tidningar.
Håkanson United utvecklade konceptet, och ansvarade för projektledning, aktivering, marknadsföring och PR. SummerHoops har aktiverats i Kista, Biskopsgården, Ribersborg och Åby.
SummerHoops har belönats med PR-priset ”Spinn”, samt två ”Gyllene Hjulet”, ett pris som hyllar bästa samhällsengagemang och sponsring i Sverige.