När den europeiska flyktingkrisen inträffade 2015, kom många av de flyktingar som anlände till Sverige med tåg. Tågpersonalen på SJ var ofta de första som mötte flyktingarna. Därför ville SJ göra något för att hjälpa, och satsningen ’Min Nya Vän’ skapade mötesplatser för nyanlända och etablerade svenskar, med tron att integration fungerar bäst när människor möts genom ett gemensamt intresse. Målet med projektet var att verka för inkludering, bredda perspektiv, minska språkbarriärer och bryta fördomar.
Sedan starten har Min Nya Vän arrangerat evenemang och träffar för nyanlända och etablerade svenskar på till exempel Dreamhack, Göteborgs filmfestival, Gothenburg Horse Show och Tjejmilen. En majoritet av ambassadörerna har också varit involverade i själva initiativet, som till exempel den kände fotografen Jens Assur, skådespelerskan Happy Jankell, kampsports- och tv-profilen Musse Hasselvall, artisten Ulrik Munther och youtubeprofilen Yacine (YZN) Laghmari.
Håkanson United utvecklade konceptet och ansvarade för projektledning, genomförande, aktivering, PR, innehållsskapande, digital och grafisk design.