I 50 år har WWF Sverige jobbat för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer. I samband med 50 årsjubileet vill organisationen uppmärksamma den akuta kris som världen befinner sig i men också visa på hur alla kan bidra och göra skillnad. Idag 25 januari lanseras Är du med, en helintegrerad kampanj som löper över hela jubileumsåret med flera stora aktiveringar som turné och insamlingsgala i TV4.
Kampanjen Är du med tar avstamp i vår tids stora ödesfrågor som rör vår planet. Fokus ligger på att stoppa den negativa utvecklingen och få till en hållbar omställning. Kampanjen uppmanar till handlingskraft och riktar sig till allmänheten, men också till skolor, kommuner och företag. För allmänheten har 50 st förändringar på olika nivåer och situationer i vardagen tagits fram så alla kan påbörja sin egen hållbarhetsresa utifrån sina egna förutsättningar. Ett av målen är att få så många som möjligt att engagera sig, eftersom det är då det kan bli verklig skillnad. Därför mäts också deltagandet löpande och topplistor tas fram över de mest populära förändringarna.
– Vi har medvetet tagit oss utanför vår comfort zone och vill utmana sättet klimat och miljöfrågor vanligtvis kommuniceras. Nu handlar det om att engagera brett och visa på hur alla kan vara med och bidra till en bättre värld, helt enkelt för att det är rätt sak att göra, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF.
Den helintegrerade kampanjen är framtagen tillsammans med byrån Håkanson
United som 2019 gick vinnande ur ett pitchförfarande med sin idé för en jubileumskampanj som innefattade både turné och insamlingsgala. Under våren kommer därför WWF även ge sig ut på en digital turné och ta Är du med kampanjen ut i landet och nära folket. Den 26 augusti är det sedan dags för den första galan för planeten att sändas live i TV4. Mer information om dessa och fler aktiveringar under jubileumsåret kommer under våren.
– Det är en ära att få jobba med WWF i den här satsningen. Klimat- och miljöfrågor har aldrig varit viktigare och genomsyrar idag så gott som alla delar av samhället. Det engagemanget har vi velat fånga upp och kanalisera till en positiv kraft i Är du med, säger Petter Håkanson, vd på Håkanson United
En kampanjfilm kommer att visas i TV och sociala medier, parallellt med annonsering i rikspress, utomhusreklam, kulturtavlor samt digital annonsering. Kampanjen kan följas på
sociala medier under #ärdumed #WWFSverige50. Länk till kampanjsidan: www.wwf.se/ardumed (öppnas 25 januari)
Kampanjfilm: länk
Exempel annons: (bifogat)

Kampanjfakta:
Huvudbyrå: Håkanson United
Kampanjnamn: Är du med?
Kampanjnamn + tagline: Är du med – för vår enda planet
Kampanjfilm: länk
Exempel kampanjannons: (bifogat)
Filmproduktion: Giants & Toys
Övriga byråer: BrandLine & Heep Agency
Webbyrå: Triggerfish
Produktionsbolag tv: Scandinavian Content Group